Poesia
Urgències (tria), primer
accèssit al Premi de Poesia per a inèdits
mossèn Amadeu Oller (Barcelona, 1968). 32 p.
Atzucac, Premi Recull de poesia
«Ribas i Carreras» 1970,
Col·lecció Recull (Barcelona: Miquel Arimany
Editor, 1970). 39 p.
Presó de cendra,
pròleg de l'autor, Els Llibres de l'Ossa Menor (Barcelona:
Edicions Proa = Aymà S.A. Editora, 1976). 73 p.
Adés era l'alba, Poesia dels
Quaderns Crema (Barcelona: Edicions dels Quaderns Crema, 1990). 94 p.
La llet astral de l'espiritrompa en 23
superrealitats i 3 metamorfosis, pròleg de Lola Badia, La
busca. Poesia, (Barcelona: Oikos-Tau, 1995). 72 p.
↑
Teatre
Calpúrnia
(Comèdia-ballet), Quaderns de Teatre, 6 (Barcelona: Joaquim
Horta Editor, 1961). 28 p.
Premi Joan Santamaria 1961
Representació de Calpúrnia
per l'Agrupació d'Art Dramàtic de Barcelona,
censurada i en sessió única, al Palau de la
Música Catalana. 1962.
Una croada, Els Llibres de
l'Escorpí. Teatre, El galliner, 10 (Barcelona: Edicions 62,
1971). 78 p.
Crònica
desballestada. Tragèdia grotesca en dues jornades,
Catalunya Teatral (2a època) obra 138 (Barcelona: Editorial
Millà, 1977). 55 p.
Premi Josep Maria de Sagarra 1971.
↑
Assaig
«La doctrina estética del Opispo Torras
y Bages», Revista de Ideas Estéticas,
18, abril-maig-juny 1947, p. 135-163.
Ressenya de: José Mª Castro y Calvo, Del
pensamiento a la expresión. Conferència
pronunciada al Paraninf de la Universitat de Barcelona el 4 d'abril de
1952, dia de Sant Isidor, Espíritu. Cuadernos del
Instituto Filosófico de Balmesiana, 1, 4,
octubre-desembre 1952, p. 147-151.
Ressenya de: Romeo Crippa, Motivi del pensiero contemporaneo,
(Brescia: La Scuola Editrice, 1950), Espíritu.
Cuadernos del Instituto Filosófico de Balmesiana,
2, 5, gener-març 1953, p. 4-9.
Ressenya de: Marino Gentile, Filosofia e umanesimo,
(Brescia: La Scuola Editrice, 1947). 207 p., Espíritu.
Cuadernos del Instituto Filosófico de Balmesiana,
2, 8, octubre-desembre 1953, p. 157-162.
«La filosofia», «La Universitat de
Cervera i l'escolàstica», «Els corrents
de la filosofia europea i llurs contradictors»,
«Desorientació doctrinal: la decadència
cerverina», «Inicis de renovació: la
'Sociedad filosófica'», «Les idees
estètiques», dins Ferran Soldevila, dir., Un
segle de vida catalana (1814-1930), (Barcelona: Alcides,
1961) I, p. 132-136.
Ressenya de: Robert Pring-Mill, El microcosmos
lul·lià, (Palma de Mallorca: Editorial
Moll, 1961), Serra d'Or, maig 1962, p. 39-40.
«Revisió d'una època (1939-1958): el
pensament català en aquests anys», Serra
d'Or, maig de 1963, p. 29-32.
«Pensament català contemporani i
cristianisme», Qüestions de vida cristiana,
29, 1965, p. 55-66.
«Torras i Bages, Josep», dins Francesc Artal et a.,
eds., Ictineu. Diccionari de les Ciències de la
Societat als Països Catalans, (Barcelona: Edicions
62, 1979) p. 472-473.
Crítica, somni, projecte, recerca,
(Barcelona: La Llar del Llibre, 1988). 323 p.
Aquest volum recull els 46 treballs que l'autor
considerava el bo i millor de la seva producció fins l'any
1987.
- L'índex
de Crítica, somni, projecte, recerca
«Antígona» i
«Fedra», de Salvador Espriu,
Col·lecció Les Naus d'Empúries
(Barcelona: Editorial Empúries, 1985). 61 p.
Reedició: Salvador Espriu, Antígona,
estudi introductori d'Alfred Badia, Col·lecció El
Garbell, 30 (Barcelona: Edicions 62, 1990). Altra reedició:
amb text a cura de Rosa M. Delor, Col·lecció El
Cangur butxaca, 136-2 (Barcelona: Edicions 62, 2002).
«Els Sonets a Orfeu de Rilke i
81 poemes trobadorescos dels segles XII i XIII en versió
catalana», Els marges, 41, febrer de
1990, p. 83-85.
«L'home real o la veritat jo-cos», Anuari
de la Societat Catalana de Filosofia, 6, 1994, p. 111-123.
Lliçó inaugural del curs 1990-1991 de la Societat
Catalana de Filosofia, filial de l'IEC. El volum 6 de l'Anuari
ret homenatge als vuitanta anys de Francesc Gomà i a la
memòria d'Alfred Badia.
Primera pàgina dels apunts,
lliçó de princips de febrer del 1937.
Apunts del «Curs de català
superior», impartit per Pompeu Fabra entre el febrer i el
maig de 1937, dins Obres
completes, vol. II: Sil·labari,
Gramàtiques de 1918 (curs mitjà), 1928, 1928,
1941, Cursos orals, dir. Jordi
Mir i Joan Solà, a cura de Maria-Rosa Lloret, Joan-Rafael
Ramos i Josep González-Agàpito,
Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2006, pp. 973- 1070.
Enllaç
a una evocació del Curs
de català superior i de Pompeu Fabra a la Universitat de
Barcelona el 1937 escrita per Alfred Badia el 1968.
↑
Articles d'opinió, assaig i ressenyes
A banda dels recollits al volum de
1987, Badia va publicar prop d'un centenar de ressenyes i d'articles
d'opinió i d'assaig en diversos diaris i revistes, com ara La Publicitat, La
Hoja del Lunes, La Vanguardia, l'Avui,
el Diari de Barcelona, el Diari d'Igualada,
El Correo Catalán, El Llamp,
Els Marges, Enrahonar, Llengua
Nacional, Serra d'Or, Quaderns
de Traducció i Interpretació o la Revista
catalana de psicoanàlisi.
Segueix una
selecció d'onze treballs especialment incisius escollits per
Ramon Alcoberro, a qui agraïm la tria, més una
crítica teatral d'Intermedis,
publicada el 1930, quan Badia tenia 17 anys, al diari La Publicitat.
- "Ramoneda
i la filosofia-ficció", La Hoja del Lunes,
20 de setembre de 1982. [PDF, 1.006 KB]
- "La
modernitat crítica de Rubert de Ventós", La
Hoja del Lunes, 15 de novembre de 1982. [PDF, 984 KB]
- "El
nacionalisme agnòstic i altres curiositats", Avui,
divendres, 7 de novembre de 1986. [PDF, 1.354 KB]
- "Apostar
per Catalunya i la seva llengua", Avui, dissabte, 6
de desembre de 1986. [PDF, 1.119 KB]
- "No
som supervivents", Avui, dissabte, 20 de desembre
de 1986. [PDF, 1.038 KB]
- "Una
saba intel·lectual nutrícia", Avui,
diumenge, 4 de gener de 1987. [PDF, 1.000 KB]
- "El
'melting pot' de Catalunya i la identitat nacional", Avui,
dimecres, 14 de gener de 1987. [PDF, 1.054 KB]
- "Sense
concessions al servei de la llengua", Avui,
dissabte, 24 de gener de 1987. [PDF, 1.157 KB]
- "El
mal saber de Pep Subirós", Avui,
divendres, 26 de juny de 1987. [PDF, 879 KB]
- "Per
un nacionalisme català del segle XXI", Serra d'Or,
335, setembre de 1987. [PDF, 1.143 KB]
- "Política
cultural o evasió", Avui, diumenge, 29
de novembre de 1987. [PDF, 942 KB]
- "Intermedis", La Publicitat, 1
de gener de 1930. [PDF, KB]
↑
Narrativa
Cali
Conte fantàstic (segona
meitat dels anys cinquanta).
Publicat a Els Marges, Revista de Llengua i
Literatura, el 2006 (p. 7).
Introducció
D'aquest
conte inèdit només se'n conserva una
còpia en paper carbó sobre fulls de gruix i
dimensions desiguals, firmada però sense datar. No
és possible concretar el moment de l'escriptura
més enllà d'una vaga segona meitat dels anys
cinquanta. L'absència d'un mecanografiat original entre els
papers de l'autor indica que havia fet circular el conte, probablement
amb l'esperança de veure'l premiat en algun certamen.
Però és probable que Badia, als volts de la
cinquantena, es fes enrere en la voluntat de difusió del
text, atesa la centralitat de l'experiència
eròtica del jo narrador; la seva obra de creació
publicada, tota posterior al 1960, presenta sempre esbiaixadament
aquesta qüestió.
Hi ha trets en la deessa de l'aparició que es
descriu al conte que corresponen als d'una dona artificial, i
això fa de pont entre la terrible Cali i el sensible robot
femení
Calpúrnia, protagonista de l'obra de teatre
homònima, premiada per la Penya Santamaria i representada
l'any 1962 al Palau de la Música pel grup amateur
ADB. El gènere conte és un cas aïllat en
la producció d'Alfred Badia, a part dels de
caràcter infantil que va escriure per encàrrec
als anys vuitanta i noranta. Els dos pretextos temàtics que
es combinen a Cali, l'excursionisme i el culte
hindú de la deessa de la mort, responen a dues facetes molt
característiques de l'autor, que solia freqüentar
la muntanya amb una fruïció temorenca i
posseïa una curiositat cultural especialment atenta als mites
i a la filosofia orientals. El paisatge descrit al conte evoca
clarament el Montseny, i més concretament les fagedes i els
alzinars del massís del Matagalls, amb claps de castanyers i
algun avet solitari; l'únic topònim present
–el Ginebró– no arriba a indicar cap
pista concreta.
No em consta que existeixi cap Tractat de Mitologia
Índia de Deilhac, però les dades
relatives a la iconografia de la deessa Kali eren i són prou
divulgades, sobretot gràcies als sanguinaris activistes
indis thugee, una societat secreta d'assassins
–perseguida des del segle XIX per l'exèrcit
colonial britànic–, que suposadament li rendia
culte i que reviu al film Indiana Jones i el temple
maleït. Les imatges més conegudes mostren
una Kali amenaçadora de membres multiplicats (cap,
braços, cames), que dansa sobre el cos inert del seu
espòs Shiva, i que exhibeix diversos símbols de
terror, com ara un collaret de caps humans i diverses armes ofensives.
Conte infantil
«L'estel i l'ocell mecànic», Tretzevents,
n. 458-459, 1985, p. 4-5.
«Una troballa inesperada», Tretzevents,
n. 500, setembre 1986, p. 8-39.
«El Feliu de les trompetes», Tretzevents,
n. 653, febrer de 1993, p. 23.
«L'esclop ensuma els escurçons», Tretzevents,
n. 655, març de 1993, p. 22-23.
«Els gat salvador», L'Infantil.
Tretzevents, n. 684 (segona quinzena de maig de 1994),
Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p. 14-15 [dedicat: "En
homenatge a l'amic desaparegut].
Això és només una
selecció.
↑
Índex de Crítica,
somni, projecte, recerca
- HOMES I OBRES
- 1. «Xavier Llorens i Barba i el sentit
comú», p. 15-20.
- 2. «Jaume Balmes, un jove gegant?», p.
21-27.
- 3. «Josep Torras i Bages, i la
tradició catalana», p. 28-43.
- 4. «Josep Torras i Bages, i
l'estètica», p. 44-52.
- 5. «A propòsit de la biografia Vidal i
Barraquer, cardenal de la pau», p. 53-57.
- 6. «Josep M. de Sagarra, home de
teatre», p. 58-68.
- 7. «Per una interpretació no
apriorista del Nabí de Josep Carner», p. 69-82.
- 8. «Jean-Paul Sartre, un impostor?», p.
83-91.
- 9. «La poesia de Josep Palau i Fabre»,
p. 92-105.
- 10. «J. Amat-Piniella, novel·lista
català de la generació
destruïda», p. 106-109.
- 11. «La Cançó de Roland en
versió catalana», ps.110-114.
- TEORIA
- 12. «Un llenguatge gestual
català?», p. 117-120.
- 13. «Un pont cibernètic entre
psicologia i física», p. 121-125.
- 14. «Psicologia cibernètica a
l'abast», p. 126-134.
- 15. «La vida privada i la llibertat»,
p. 135-138.
- 16. «Papers de
sòcio-lingüística», p.
139-142.
- 17. «Mite, ritu i realitat», p.
143-146.
- 18. «Octavi Fullat i la Universitat»,
p. 147-152.
- QÜESTIONS
- 19. «De l'esborronament
poètic», p. 153-157.
- 20. «L'enraonar i la raó»,
p. 158-161.
- 21. «Progrés, poder, veritat,
raó», p. 162-165.
- 22. «Una pregunta a la 'Senyoreta
Júlia'», p. 166-170.
- 23. «El Sebastià de Terra Baixa, un
personatge en busca d'un autor», p. 171-173.
- 24. «Seixanta poemes trobadorescos dels segles
XII i XIII en versió catalana, p. 174-178.
- 25. «Les meravelles de la Rosa Vera»,
p. 179-182.
- 26. «Rainer Maria Rilke i els seus sonets a
Orfeu», p. 183-192.
- 27. «Jordi de Sant Jordi i l'absurd»,
p. 193-198.
- DE CAUSIS LINGUAE
- 28. «Per una llengua catalana
possible», p. 199-211.
- 29. «Els pioners de la
lingüística transformacional a
Catalunya», p. 212-222.
- 30. «La identitat lingüística
i les identificacions nacionals», p. 223-232.
- 31. «Una gramàtica del discurs
catalana», p. 233-237.
- 32. «Els vocabularis populars
catalans», p. 238-244.
- CATALUNYA
- 33. «El nacionalisme català, aquest
desconegut», p. 245-250.
- 34. «Nacionalisme i
prestidigitació», p. 251-154.
- 35. «Els bisbes catalans i la Catalunya
nació», p. 255-260.
- DOS PERSONATGES DE LA DEMOCRÀCIA ESPANYOLA
- 36. «A Juan Luis Cebrián, sense
ira», p. 261-267.
- 37. «Francisco Umbral», p. 268-274.
- ALGUNS PERSONATGES DE LA MODERNITAT CATALANA
- 38. «Josep Ramoneda i el sentit
íntim», p. 275-279.
- 39. «Joan Brossa, la poesia escènica i
la visual», p. 280-284.
- 40. «Antoni Tàpies i la
realitat», p. 285-289.
- 41. «El pensament de Joan Maragall vist per
Eugenio Trías», p. 290-293.
- 42. «Un investigació
estètica d'Eugenio Trías», p. 294-298.
- 43. «Eugenio Trias i la seva Catalunya
ciutat», p. 299-303.
- 44. «Pep Subirós i els seus
mites», p. 304-310.
- 45. «Jaume Lorés i el
socialisme», p. 311-315.
- 46. «Lluís Racionero
novel·la Ramon Llull», p. 316-323.
↑
Català
Superior (1937). Apunts
d’Alfred Badia,
publicats al segon volum de les Obres
Completes
de Pompeu Fabra.
Els
meus records personals de Pompeu Fabra es limiten a
l’època en què, espetegant
ja la guerra civil, i com a preparació per a la prova
mitjançant la qual la Generalitat
concedia
el títol de Professor de català, vaig assistir al
curs que el mestre professà a
la Universitat.
Foren
vint-i-set lliçons a repartir entre el 9 de febrer i el 25
de maig de 1937, a
raó de dues classes per setmana. En conservo els apunts
curosament picats a
màquina, ordenats, gairebé perfectes. Era la meva
primera entrada en una aula
de la
Universitat,
i ésser alumne del mestre també
m’imposava.
Pompeu Fabra parlava sense gens
d’èmfasi,
en un to gairebé col·loquial. La seva claredat
expositiva era absoluta, i el
seu rigor científic, esquitxat adesiara d’ironies,
i fins i tot, alguns cops,
d’acudits, s’emmotllava perfectament a la seva
intenció didàctica. No solia
lluir-se, volia comunicar i persuadir. El professor emmascarava el
savi, les
lliçons s’acomodaven al grau de
preparació que posseíem. (Tots els alumnes
havíem passat la prova de Català
mitjà). Ultra això, Pompeu Fabra irradiava una
mena d’encís, estrictament personal
–gest, figura, to de veu, calma, somriure,
senzillesa– que feia més bo el seu
«savoir faire» de professor. O al revés,
tant se val.
Puc assegurar que ja des del primer
dia es posà tots els alumnes a la butxaca. A la sortida
d’una de les classes,
tingué èxit la meva frase que en acabant el curs
l’hauríem de treure de l’aula
a pes de braços. ¿No es fa això amb
gent no tan engrescadora com ell, els
«toreros»?
Una de les característiques que jo
més li agraïa, era el to
«il·lustrat» de la seva ment, barreja de
rigor
racional i d’empirisme. Molta claredat i distinció
d’idees, molta ordenació,
moltes didàctiques síntesis o resums finals
després d’haver dilucidat
llargament els temes, molts exemples que feien palès el com
i el per què de la
seva solució a qualsevol punt obscur, però
també una extraordinària cura a no
dogmatitzar, una constant referència a la parla popular i a
la literària, un
gran sentit dels aspectes problemàtics de la llengua, un
nombre relativament
reduït de regles rígides. El rigorisme, deia,
–i caldria, ara, que ho
recordéssim– és aconsellable a vegades,
només perquè el català és
un idioma
sense tradició gramatical. I sovint, també,
perquè la solució rigorista és molt
menys equívoca que la popular. Tanmateix, afegia, moltes
vegades serà bo de
deixar la solució «al gust i a l’instint
de l’escriptor». És clar que el mestre
pensava en els escriptors que saben gramàtica...
En resum les seves decisions gramaticals
–que d’altra banda presentava en un to completament
impersonal–, Pompeu Fabra
acudia a altres llengües –castellà,
francès, anglès, romanès, rus,
llatí– i, ja
no caldria dir-ho, al català medieval. Tenia ben pensades
les qüestions de
nomenclatura gramatical, però s’estimava
més acudir a la funció, i mostrar-ne
la naturalesa i les variants, deixant en una certa
indeterminació, poso per
exemple, si «després que» és
una preposició seguida d’una conjunció,
o si tot
plegat fa una locució conjuntiva.
Els alumnes rarament fèiem campana.
Potser sí que ens interessava treure el títol de
Professor de català, però
l’atractiu de la classe és segur que ens inclinava
a ésser fidels. Qui pogués
tornar-hi!
Alfred Badia (30 de gener de 1968)
↑
Intermedis
E
nric Borràs, els mèrits del
qual com a actor són prou ben reconeguts,
actua ja fa algun temps al teatre Nou, al davant d’una
notable companyia.
Tothom sap que l’estrena de
«Peter’s Bar», de Ramon Vinyes, obra amb
què
s’inaugurà la temporada, constituí un
fracàs que no va ésser prou a atenuar els
esforços d’intepretació del nostre gran
primer actor.
I bé: ¿És aquest
motiu prou poderós perquè s’hagin hagut
de desempolsar per
ésser representades damunt les taules del teatre Nou, obres
castellanes d’un
repertori completament passat de moda, sustentant ideologies que no
interessen
quan no ofenen, o basades en trucs d’una puerilitat absoluta?
Si és que hom té por de fer
alguna altra provatura d’estrena (por que
altrament no comprenem) podria intentar-se quant menys la
representació d’obres
catalanes dels nostres grans autors (Guimerà.
Iglésies, Rossinyol), algunes de
les quals d’uns mèrits ben importants,
són completament ignorades del gran
públic. Hi ha també obres més modernes
que podrien ésser represes amb seguretat
plena d’èxit. ¿Imagineu “La
llotja”, per exemple, interpretada per Borràs?
¿O
“Els fills”, encara que siguem acusats de citar
exclusivament Millàs-Raurell?
Aquesta
suggestió per bé que no té altra
transcendència
que la d’indicar una opinió ben sincera, potser
és d’un abast major del que
aparenta. Sabem de molta bona gent que mostren llur disonformitat
davant les
obres representades al teatre Nou no apropant-s’hi. I, a
vegades, adhucl’egoisme
és bon conseller.
Alfred Badia (1 de gener de 1930)
↑